Search
Search Menu

Standardy ochrony małoletnich

(wersja skrócona – dedykowana dzieciom)

Objaśnienie najważniejszych terminów

  • Dziecko, małoletni – to Ty i każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  • SPZOZ lub zakład – to Samodzielny Gminny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Brzostku dalej SGPZOZ;
  • Pracownik, personel – to wszystkie osoby pracujące w SGPZOZ lub współpracujące z SGPZOZ, żeby zapewnić Ci komfortowe i bezpieczne warunki podczas przeprowadzania badań i porad medycznych
  • Krzywdzenie dziecka – to temat trudny i bolesny. Może oznaczać agresję fizyczną i psychiczną ze strony dorosłych lub innych dzieci. Niestety, można ją spotkać wszędzie – we własnym domu, w domu kolegi, w szkole, na podwórku czy w innych miejscach, w których spędzasz czas, a nawet w Internecie.

Ten dokument będzie dla Ciebie drogowskazem, który podpowie Ci jak zareagować, gdy ktoś

krzywdzi Ciebie lub Twojego rówieśnika.

Bezpieczne relacje między Tobą a personelem SGPZOZ

1. Zachowanie personelu SGPZOZ wobec Ciebie i innych dzieci powinno być odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.

2. Pracownicy:

  1. traktują równo wszystkie dzieci,
  2. szanują Wasze zdanie,
  3. słuchają Was i mówią do Was prostymi i jasnymi zdaniami.

3. Pracownikom WOLNO:

  1. przybić z Wami „piątkę” lub uścisnąć dłoń na przywitanie;
  2. dotknąć Waszych pleców, ramion czy nóg, jeśli na przykład udzielają Wam pierwszej pomocy przedmedycznej, uczą Was wykonać jakieś ćwiczenie czy starają się Was pocieszyć w trudnej dla Was sytuacji;
  3. zwrócić Wam uwagę, gdy zachowujecie się niezgodnie z zasadami, nie słuchacie;
  4. zachowujecie się niestosowanie wobec kolegów i koleżanek.

4. Pracownikom NIE WOLNO między innymi:

  1. okazywać Wam czułości – zwłaszcza niechcianej;
  2. łaskotać Was, a także klepać, obejmować, masować, całować, dotykać bez powodu;
  3. bić, popychać, upokarzać, wyzywać, lekceważyć, wyśmiewać, zastraszać, itp. wchodzić z Wami do toalety czy przebieralni;
  4. proponować Wam alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Waszej obecności;
  5. zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.

Pamiętaj: jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji (wobec konkretnego zachowania lub słów osób dorosłych czy innych dzieci), możesz o tym powiedzieć pracownikowi lub Kierownikowi SGPZOZ  i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

Co się dzieje, gdy podejrzewamy, że dziecko jest krzywdzone?

1. Wszyscy pracownicy SGPZOZ, w ramach wykonywanych obowiązków, zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.

2. Jeśli pracownik ma uzasadnione podejrzenie, że dziecku może dziać się krzywda, natychmiast zawiadamia o tym Kierownika SGPZOZ, który uruchamia procedurę, mającą na celu zapewnić małoletniemu pomoc.

Bezpieczne relacje między dziećmi

1. Katalog Dobrych Praktyk:

  • traktuj kolegów i koleżanki z należytym szacunkiem,
  • słuchaj innych, gdy mówią, nie przerywaj innym, gdy się wypowiadają,
  • pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dóbr osobistych innych osób,
  • przestrzegaj zasad bezpieczeństwa – nie narażaj innych na niebezpieczeństwo, konflikty rozwiązuj w sposób pokojowy,
  • nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej innego dziecka,
  • nie wolno Ci wyśmiewać, obgadywać, ośmieszać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych,
  • nie wypowiadaj się w sposób obraźliwy o rodzicach Twoich kolegów i koleżanek, nie zwracaj się w sposób wulgarny do innych,
  • pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast przerywaj,
  • szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj prywatnych rzeczy,
  • nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi / koleżanki bez jego / jej wyraźnej zgody,
  • nie namawiaj innych do krzywdzenia,
  • nie bądź obojętny, gdy komuś dzieje się krzywda, zawsze poinformuj o tym kogoś dorosłego.

2. Wniosek jest prosty: NIE RÓB INNYM TEGO, CZEGO SAM NIE CHCIAŁBYŚ / NIE CHCIAŁABYŚ DOŚWIADCZYĆ.

3. Pamiętaj: personel SGPZOZ, widząc Twoje zachowanie – niezgodne z powyższym Katalogiem Dobrych Praktyk – ma prawo zwrócić Ci uwagę i podjąć kroki do naprawienia Twoich relacji z rówieśnikami.

Co z dostępem do Internetu?

1. SPZOZ nie zapewnia dostępu do Internetu, w szczególności sieci Wi-Fi.

2. Jeśli masz dostęp do Internetu w swoim prywatnym telefonie komórkowym, pamiętaj, aby korzystać TYLKO I WYŁĄCZNIE z treści odpowiednich do Twojego wieku.

3. Pamiętaj, że Katalog Dobrych Praktyk zabrania nagrywania i rozpowszechniania wizerunku kolegi / koleżanki bez ich wyraźnej zgody.

Zasady udostępniania Standardów Ochrony Małoletnich

1. W SGPZOZ obowiązują dwa dokumenty pod nazwą Standardy Ochrony Małoletnich.

2. Te, które właśnie czytasz, stanowią wersję skróconą (uproszczoną).

3. Druga wersja – tzw. zupełna – jest bardziej rozbudowana i zawiera szczegółowe procedury doboru personelu i podejmowania interwencji.

4. Wszystkie dwa dokumenty są opublikowane na stronie internetowej SGPZOZ oraz zamieszczone na tablicach ogłoszeń w naszych obiektach sportowo-rekreacyjnych.

5. W każdym momencie – Ty i Twoi rodzice (opiekunowie) – macie prawo poprosić o wgląd do tych dokumentów w formie drukowanej – wystarczy udać się do siedziby SGPZOZ w Brzostku

Informacja

  • Twoje bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze.
  • Jeśli doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego dziecka, NATYCHMIAST powiedz o tym komuś dorosłemu.
  • Tu również znajdziesz wsparcie:

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 telefon jest anonimowy i bezpłatny, dostępny całodobowo 7 dni w tygodniu

Młodzieżowy Telefon Zaufania: 192 88 dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00- 19:00

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12 dzieci i młodzież, a także ich rodzice, mają zapewnione wsparcie w formie bezpłatnej infolinii czynnej całodobowo 7 dni w tygodniu

Telefon Zaufania Młodych: 22 484 88 04 dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 13:00 – 20:00

Telefon Stowarzyszenia Opta: 22 27 61 72 telefon dla dzieci i nastolatków zaniedbanych, seksualnie wykorzystywanych, których rodzice piją, dostępny od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00 – 18:00

Ogólnopolski Telefon Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002 dostępny całodobowo

Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji ITAKA 22 484 88 01